KANT SAF MATEMATİK NASIL OLANAKLIDIR?

 Transendal ana sorununun 1. bölümü saf matematik olanaklıdır.

 

İnsan aklının böyle bir bilgiyi apriori olarak meydana getirmesi nasıl olanaklıdır? kant  böyle bir soru yönelterek saf matematiğin kapılarını bize aralar. insan bilme yetilerinin ilk basamağı olan duygusallığın yapısını ortaya çıkartır saf matematiğin olanağı şeyleri apriori olarak görmemizi sağlayan duyusal görünür sadece bir biçimidir Bu nedenle nesneler bize kendi başına oldukları gibi değil de duyularımızla göründükleri gibi bilgisi verilir. görü nesnenin Barla bağımlı bir tasarımıdır Bu nedenle Afyon olarak görmek olanaksız gibi görünür. Nesnelerin ne içerdiğini bilemem eğer o nesne benim karşımda olan görüntüsünü görürsen ve neler içeride hakkında bana bilgi verilmişse O zaman o nesne hakkında bir bilgiye sahip olurum.  Örneğin bir kitabı elime aldığında  aklım ne olduğunu anlamakta zorlanır ve Hayal gücüm bir şeyler üretmeye bakar fakat  içerisine baktığımda  Zihnim anlamdırma başlar ve bunu  aklım  Ne oldu hakkında bana bir fikir verir ne oldu.

 

Kant şöyle bir soru da ekler nesnenin görürsün nesnenin kendisinden önce nasıl gelebilir? kendi başına nesnenin ne içerdiğini Ancak o karşımda duruyorsa bana verilmiş bilebilirim nesnenin tasarımı benim hayalime dayanmalıdır. duyusal ürünün biçimi uzanmış zaman saf görüleni belir geometri uzan tasarımına dayanır öğretmedik ise zaman tasarımını dayanır her iki tasarımda saf görüdür.  bu iki saf görü deneysel gönüllerden yan gerçek nesnelerin algılanması önce gelerek tüm duyu algılarının temelini oluştururlar. afyon'u görmek Uzan ve zamanla ilgilidir matematiğin temelinde sentetik ve zorunlu saf neler bulunur. iki şey aynı ise bir diğerinin yerine yine de konulamaz örneğin iki yarım kürede bulunan üçgen farklı olsa yine de birbirlerini yerine konamazlar.  bir başka örnekte ise elimi aynada göründüğü gibi Aynısının Yerine koyamam sağ elimize aynada sol eldir.

 

saf matematik nasıl olanaklıdır?

sorusunun yanıtı da saf matematik Uzan ve zaman saf görülenin bilmeye temizin ayrılmaz bir parçası olarak bağır olmalarını sayesinde olanaklıdır ancak doğa  Ötesi bilimi olmazsa Bundaki metafiziğe  ilişkin araştırma insan bilgisinin deneye ilişkin kullanılışını ilk basamağı olan Uzan ve zaman saf görüleri  ile olanaklıdır deneyin ötesini geçilemeyeceğini gösterir Yani kendi başına şeyler hakkında Uzan ve zaman tasarımını dayanarak herhangi bir belirleme de bulunmaz böyle bir belirleme ise bir kuruntudan ibarettir.  transandantal  Bir diğer ana adı da hayal kuran alır diğerlerinden ayırmak için rüya gören de denir

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KİKLOP (CYCLOPS)

PEÇELİ MERYEM HEYKELİ