MİTOLOJİ
MİTOLOJİDEN
ESİNTİLER
Agothon ilk tragedyasından kazandığı birinciliğini kutlamak için bir
şölen düzenler ve arkadaşlarını davet eder. Bu kişiler ise Phaidros, Pousanios,
Eryksimakhos, Aristophanes ve Sokrates’tir. Günün konusu seçildikten sonra
filozoflarımız başlar anlatmaya...
Eryksimakhos
derki “ Eros böylesine erdemli yüce bir tanrı ki bunca şairden böylesi yüce bir
tanrıya bugüne dek tek bir övgü yazılmış değildir”[i]
diyerek söyler düşüncesini ve sözü Phaidros alır der ki “Eros yüce bir
tanrıdır; ne tanrılar ne insanlar arasında eşi benzeri vardır. Çünkü tanrıların
en eskisi olması onu saygın kılar” [ii]diye
açıklamasını yapar. Kitapta eros kavramına bakıldığında ise aşk ve sevgi
anlamına gelir. Erosun arada kalmak kavramına baktığımızda ise erosun babası
bilge birisiymiş annesi ise sefil birisiymiş eros bu yüzden arada ikisinin de
özelliklerinin taşırmış. Aristophanes erostan bahseder onu da şöyle mitolojik
bir dille anlatır. İnsanoğlu ilk yaratıldığında 4 kollu, 4 bacaklı, 2 kafalı, 2
burunlu bir yaratıktı yani şimdiki olduğumuzun iki katıymış böylesine farklı 2
insan bedeni sırttan birleşik ve kafaları farklı yöne bakıyormuş. Bu yaratık Zeus’u
kızdırdığı için bu yaratığı sırtından 2 ye bölmüş ve öteki yarısını hiç
görmemiş olan canlı yarısını kaybetmiş daha sonrada insan o kendi yarısını
bütünleyen yarısını aramaya çalışmış Erosta kadın erkeğin ayrılmasından sonra
ortaya çıkmıştır. Yani sevgi, aşk konuları erosla birlikte var olur. Tarının
kimi kahramanlara cesaret üflemesi de eros un işidir. Eros en eski tanrıdır
insanların yaşarken ve öldükten sonrada mutluluğu elde etmesi ondan geçer.
Platon ise eros hakkında şöyle der “ ne ölümlü ne ölümsüz ikisinin ortası”[iii]. Kitapta yapılan aşk ve güzellik
konularına baktığımızda ise kitabın bir sayfasında şöyle bir cümle geçer.
“güzelce dürüstçe yapılan şeyler güzel, dürüstçe yapılamayan şeyse çirkin olur.
Bu durumda aşk da âşık olmak da tümüyle güzel ve övülmeye değer değildir.
Yalnızca güzelce sevmeye itendir güzel ve övülmeye değer olan” dır[iv]. Ourania’
nın aşk anlayışına baktığımızda ise kitapta Oğlanların aşkı olarak bilinir yani
erkek cinsine yönelirler. Bunun nedeni ise Antik Yunanda erkeklerin kadınlardan
daha üstün olduğu düşünce yapısı vardı. Örneğin Arkibiadesin Sokrates’e âşık
olması gibi. Yine kitapta güzelliğe döndüğümüzde ise şöyle bir paragraf geçer.
“ Güzelce yapılan güzel, çirkince yapılan çirkindir. Bunun için adi birini adi
bir şekilde memnun etmek çirkindir, soylu birini soylu bir şekilde memnun etmek
ise güzeldir. Adi olan ruhtan çok bedene tutulan bayağı âşıktır. Kalıcı olmayan
bir şeye âşık olduğu için o da kalıcı olmaz.”[v]
Yani bu alıntıda anlatılan asıl nokta bedene ve ruha olan aşktır. Yine aşka
döndüğümüzde ise “Apollon okçuluğu, hekimliği ve kehaneti aşk ve arzu kendisine
yol gösterdiği için icat ettiğine göre o da aşk’ ın öğrencisi olmalı aynı
şekilde Mousala müziği, Hephaistos demircilikte, Athena dokumacılıkta, Zeus
tanrıları ve insanları yönetmede. Aşk açıkçası güzelliğin aşkı aralarına
girdiği içindir ki işleri yoluna girdi tanrıların”[vi] Güzelliğe döndüğümüzde ise tekrardan
bir şey doğarak gelecekse bu ancak güzellikten meydana gelmesi ile oluşur.
Meydana gelme ise 2 türde verilir Birincisi beden, ikincisi de Ruh olarak.
Ruhen meydana gelme ‘techne’ denir. Doğma olayını platon güzellik ile
bağdaştırır mesela bir şeyin meydana gelmesi için güzelliğe yöneldiğinde olacağını
dile getirir. Tek tek olanla ve bedensel yalnızca ondan pay alır ve artmayan
eksilmeyen güzel ideası duyulabilir olandan düşünülebilir olana doğru çıkar.
Düşünülebilir(episteme) dünya diğeri de Duyulanabilir dünya (doxa) dır. Tablo şeklinde ise eros’ un arada kalmak
kavramı şu şekilde gösterilebilir.
VAR
|
POROS
|
BİLGELİK
|
ÖLÜMSÜZ
|
NE VAR, NE YOK
|
EROS
|
PHİLOSOPHOS
|
TEKHNE
|
YOK
|
PENİA
|
CEHALET
|
ÖLÜMLÜ
|
Son
olarak Platon felsefesin de Şölen etkisine yer vereceğim yazımda. Platon
felsefesi 3 ödeme ayrılır. İlk olarak Gençlik dönemi: Sokrates’in etkisi
altında olduğu dönem Sokrates’in felsefesini platonun diyalogları ile bilinir.
İkinci Olgunluk dönemi: Platon idealar felsefesini kurmuş ve güzel nedir? cevap
bulmuştur. Bu dönemin en önemli eseri ise ‘ŞÖLEN’ dir. Platon ideaları ise
gördüğümüz bütün şeyler her şeyin kopyasıdır diye açıklar Platon ‘Mağara Alegorisi’
inde” bunu en iyi şekilde anlatır. Etrafımızda birçok güzel var gördüğümüz
bunlar ideanın yansımasıdır. Buna ulaşacak kişilerde yalnızca filozoflar olacak
diye açıklar. Şölende ise Bilgeler dir idealara en yakın olan kişiler tek tek
güzelleri ele alır. Bu dönemde kısacası güzellin idea olduğu söylenir. 3.Yaşlılık
dönemi: İdealardan bir kopuş yoktur ve 2 düşünür etkisi altına girer. Güzellik
kavramı bu dönemde de 3 şekilde karşımıza çıkar 0ran- Orantı, Haz ve Ölçü olarak
belirtilmiş olur.
Yorumlar
Yorum Gönder